تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
7
نویسنده جوان اصفهانی و برگزیده نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت عنوان کرد:

برای انتشار کتاب های ارزشی، با چالش های جدی مواجه هستیم

  • کد خبر : 6769
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
برای انتشار کتاب های ارزشی، با چالش های جدی مواجه هستیم
به گزارش مجله خبری این هفته؛ برگزیده نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت گفت: بهره گیری از قالب داستان برای طرح مشکلات و معضلات اجتماعی، سنت نیکویی است که خداوند در قرآن کریم از آن استفاده کرده است.
  • محمدحسن مردانی، کارمند معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حائز رتبه دوم کشور در جشنواره ملی داستانک نویسی با محوریت قرآن و عترت، همزمان با آیین اختتامیه این جشنواره در شب بعثت نبی مکرم اسلام(ص) افزود: داستان، قالبی شبیه به زندگی واقعی انسان است، از این رو عموم انسان ها به طور طبیعی و فطری با آن ارتباط برقرار نموده و از طریق همذات پنداری با شخصیت های داستان، مفاهیم اخلاقی و تربیتی را از طریق آن فرا می گیرند.
    وی با اشاره به اینکه بستر هنرهای جدید و اثرگذاری همچون سینما، تئاتر و تلویزیون نیز، داستان سرایی است، تصریح کرد: ورود نویسندگان خلاق و متعهد به حوزه ادبیات داستانی می تواند منجر به تولید آثار فاخر و اثربخشی شود که ضمن پرهیز از کلیشه های رایج در حوزه داستان، معضلات کشور و آسیب های اجتماعی را با نگاهی عمیق، خلاق و هنرمندانه به اعضای جامعه منتقل می نمایند.
    مردانی، فیلم های بلند و کوتاه، مستندهای داستانی، موشن گرافیک و انیمیشن را قالبهای تصویری برشمرد که با تکیه بر متون داستانی در شهر اصفهان تولید شده و دستگاه های متولی فرهنگ، از طریق آن، به آموزش مسائل اجتماعی پرداخته اند.
    وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های ملی و استانی در رشد و غنای هرچه بیشتر هنر و ادبیات کشور موثر است، اظهار داشت: جشنواره های ادبی از یک سو زمینه ای برای سنجش کیفیت و قضاوت فنی و محتوایی درخصوص آثار نویسندگان جوان به شمار می رود و از سوی دیگر، فرصت ارزشمندی را برای گفتگو، تبادل اندیشه و انتقال تجارب میان اصحاب قلم فراهم می سازد.
    این داستان نویس اصفهانی به کاستی های موجود در برخی جشنواره های ادبی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برگزارکنندگان جشنواره ها باید علاوه بر داوری آثار و اعلام برگزیدگان، فرصتی را نیز به نقد کیفی آثار شرکت کننده و بیان نقاط ضعف و قوت هریک از آثار، اختصاص دهند تا زمینه رشد و تعالی بیشتر جوانان علاقه مند به عرصه هنر و ادبیات فراهم شود.
    وی محدود بودن کارگاه های آموزشی و نشست های نقد و تحلیل آثار ادبی را یکی از کمبودهای مشهود در شهرستان های کشور ذکر نمود و گفت: در حال حاضر، اغلب نشست های شاخص ادبی و رخدادهای بزرگ هنری کشور، در تهران برگزار می شود از این رو هنرمندان و نویسندگانی که مایل هستند در اجتماع اصحاب هنر و قلم قرار گرفته و از دانش و تجارب آنها بهره مند شوند، ناگزیرند محل سکونت و فعالیت خود را به پایتخت انتقال دهند.
    مردانی با بیان اینکه نخستین مجموعه داستانی خود را با محوریت خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی با مشارکت انتشارات حدیث راه عشق و مرکز تخصصی خانواده در شهر اصفهان، راهی بازار کتاب نموده و مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است، افزود: دومین مجموعه داستانی خود را نیز که مشتمل بر ۱۵ اثر با درون مایه اجتماعی است و همه آثار آن، در جشنواره های کشوری حائز رتبه های برتر ملی شده اند، آماده چاپ دارم.
    وی با ابراز گلایه از نحوه تعامل برخی انتشاراتی ها با نویسندگان جوان و اصحاب قلم و اندیشه، تصریح کرد: چندین انتشارات خصوصی در کشور، این مجموعه داستانی را مطالعه نموده و با توجه به رتبه های کسب نموده در جشنواره ها، تمایل خود را برای چاپ آن اعلام نموده اند اما به هنگام عقد قرارداد، اغلب آنها توقع دارند خود نویسنده، بخش قابل توجهی از هزینه های طراحی و چاپ را تقبل کند که این امر با رسالت اصلی نویسنده که قلم زدن و خلق اثر هنری است، فاصله دارد.
    دومین برگزیده جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت، تعامل هنرمندان عرصه رسانه و تصویر با داستان نویسان کشور را موجب ارتقای کیفیت و غنای محتوایی آثار سینمایی و تلویزیونی برشمرد و عنوان داشت: تبیین دقیق هنجارهای اجتماعی و انتقال موثر آموزه های دینی و اخلاقی به اعضای جامعه، بیش از هرچیز، از طریق هنرهای نمایشی قابل اجراست از این رو تعامل داستان نویسان کشور با هنرمندان حوزه سینما و تلویزیون، می تواند به خلق آثاری ارزشمند و ماندگار منجر شود.

    مردانی تولید یک سریال تلویزیونی به نام «قصه های سیاه و سفید» و چندین فیلم کوتاه با محوریت داستان های اجتماعی و اخلاقی را از جمله تجارب خود در حوزه ادبیات نمایشی ذکر نمود و تصریح کرد: در کشورهای مختلف جهان، تولید فیلم و سریال براساس رمان های معروف و آثار شاخص داستانی، سابقه ای دیرین و رونقی فراوان دارد و تاکید بر آن، موجب استقبال بیشتر مخاطبان و فروش مناسب تر آثار سینمایی شده است، از این رو در کشور ما نیز لازم است سیاست گذاری مشخصی برای پرهیز از تولید آثار تصویری بر اساس متن های تکراری و غیرخلاق صورت گرفته و تولیدکنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی، ارتباط عمیق تری با آثار داستان نویسان کشور برقرار کنند.
    این داستان نویس به برگزاری نخستین جشنواره ملی داستانک نویسی با محوریت قرآن و عترت اشاره نمود و اظهار داشت: گسترش فضای مجازی و استفاده روزافزون شهروندان از شبکه های اجتماعی، به تولید محتوایی مفید، جذاب و در عین حال، مختصر و موجز نیاز دارد که از حوصله مخاطبان به دور نبوده و مفاهیم ارزشی را در کمترین زمان ممکن، به شکلی کوتاه و اثرگذار به خوانندگان منتقل نماید.
    وی پایین بودن سرانه مطالعه و قرین نبودن عموم جامعه با ادبیات داستانی، رمان و داستان کوتاه را یکی از مسائل فرهنگی کشور برشمرد که حل آن، به پیگیری متولیان فرهنگی جامعه و برنامه ریزی و اجرای منظم سیاست های بلندمدت نیاز دارد و تاکید کرد: تمامی ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای کشور نظیر صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستگاه های تربیتی همچون آموزش و پرورش و شبکه های اجتماعی و مراکز مردم نهاد باید برای ترغیب شهروندان به مطالعه و برافروختن شوق کتابخوانی در دل و دهن آنها، به کار گرفته شوند.
    نخستین جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت با شرکت ۴۴۹ اثر از ۲۰۰ داستان نویس کشور به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی قرآنی کوثر گرگان برگزار شده و همزمان با شب بعثت رسول مکرم اسلام(ص) با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
    برگزیدگان این جشنواره، ۲۳ اسفندماه سال جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن همایش های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر می شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=6769

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.