تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
5

این خانم ها ترمز بریده اند

  • کد خبر : 1429
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
این خانم ها ترمز بریده اند

زنانی که فرمول تازه ای برای زندگی یافتند  برای مطلب بیوگرافی این هفته ،به سراغ دو زن رفته ایم: زنی از جمهوری چک و زنی از ایران. هر دو این خانم ها، در ورزش اتومبیل رانی ، معروف به فرمول یک خوش درخشیده اند. هرچند فرمول یک مردانه است ، اما اینها فرمولی تازه برای […]

  • زنانی که فرمول تازه ای برای زندگی یافتند 

    برای مطلب بیوگرافی این هفته ،به سراغ دو زن رفته ایم: زنی از جمهوری چک و زنی از ایران. هر دو این خانم ها، در ورزش اتومبیل رانی ، معروف به فرمول یک خوش درخشیده اند. هرچند فرمول یک مردانه است ، اما اینها فرمولی تازه برای زندگی ساخته اند.

    کارآفرینی که قهرمان جاده هم هست

    خانم «کارولینا پژیپلاتوا» نه تنها رانندهای است قهرمان، بلکه در زمینه بازرگانی و تجارت هم بسیار کارآمد است. مدیر شرکتی است با یک میلیون یورو درآمد در سال. این شرکت لوازم توانبخشی می فروشد.
    خانم کارولینا در عین حال مدیر باشگاه رانندگی بانوان کشور چک نیز هست. اما با افسوس یاد می کند که زنان چک این روزها خیلی به مسابقات اتومبیل رانی علاقه نشان نمیدهند به نظر او زنان در ایام کمونیستی که آزادی محدود بود و سرگرمی و تفریح کم، بیشتر به این نوع مسابقه ها علاقه نشان می دادند.

    از ماشین پلاستیکی تا مسابقات رالی

    کارولینا با یک ماشین پلاستیکی ساخت آلمان شرقی به مدت چهارده سال در مسابقات «رالی» شرکت کرده است و حالا ماشین محبوبش سوباروی مدل ترایبهکا است. او به عنوان مربی به زنان یاد میدهد که چگونه این ورزش را بیاموزند. شوهر این خانم از رانندگی بدش می آمده و فقط ماشین کوچکی داشت که برای خرید مایحتاج روزانه مصرف می شد. اما خانم کارولینا دلباخته رانندگی بود و رانندگی را به عنوان یک ورزش بسیار دوست داشت و هنوز هم میراند.

    با ماشین بابام یواشکی رانندگی می کردم

    اما در طرف مقابل خانم لاله صدیق، راه پر سنگلاخ و پردستاندازی را پیموده است. در پاسخ به چرا یی رانندگی و مسابقات اتومبیل رانی می گوید: این بر میگردد به زمان دوازه سیزده سالگی اش: «جنگ ایران و عراق بود و تهران خالی از سکنه. چون علاقه زیادی به رانندگی داشتم و بچه پر شر و شوری بودم ماشین بابام را یواشکی بر میداشتم و در خیابان های خلوت تهران می راندم».
    یک بار مشکلی برایش پیش می آید. در خیابان جردن با یک وانت تصادف می کند. راننده موقعی که میبیند یک نوجوان کم سن و سال با گذاشتن چند بالش زیرش رانندگی میکند، حیرت کرده و از خسارت چشم پوشی می کند. لاله هم ماشین را درست سر جای قبلی اش پارک میکند و پدرش همواره فکر میکرده که غریبهای هنگام عبور از کوچه با ماشین تصادف کرده و رفته است. اما وقتی لاله گواهینامه اش را میگیرد، ماجرا را برای پدرش فاش میکند.

    تمرین رانندگی با جایزه قبولی کنکور

    لاله صدیق در کنکور قبول میشود و پدرش یک ماشین به عنوان جایزه برای او هدیه میدهد. محل دانشگاه جنوب تهران بود و لاله برای رفتن به آنجا می بایست از لابه لای ماشین های سنگین بزرگ، با رانندههای مرد، عبور میکرد یا ویراژ میداد. از آن زمان در حقیقت تمرین اتوموبیلرانی او آغاز میشود.
    در ایران این مسابقه ها مختلط است و برعکس ورزشهای دیگر زنانه- مردانه نیست. میپرسیم این مسئله مشکلی نمی آفریند؟

    لاله پاسخ میدهد که در اوایل مشکلات زیادی داشته است. از جمله آقایان شرکت کننده که حضور یک زن را به عنوان رقیب بر نمی تافتند، پیچ چرخهای ماشیناش را شل میکردند یا باک بنزینش را خالی میکردند که در همان یکی دو دور اول از دور مسابقات خارج شود.
    اما هنگامی که پشتکار و «سماجت» لاله را میبینند، کم کم عادت میکنند و به او دیگر به عنوان یک «رقیب» نگاه میکنند و حضورش را میپذیرند.
    حضور لاله در مسابقات اتوموبیلرانی خانمهای دیگری را در ایران تشویق میکند که وارد عرصه مسابقات بشوند و این برای لاله دستاورد بسیار بزرگی است که خانمها را به میدان مسابقه بکشاند. امروزه لاله در ایام مسابقات از برو بچه های فامیل و همسایه به عنوان مراقب یا محافظ ماشین استفاده میکند تا پیچ چرخ ها شل نشوند و باک بنزین خالی نگردد!

    این خانم ها ترمز بریده اند

    این خانم ها ترمز بریده اند

    حسابی گردن کلفت شده ام

    در مسابقات اتوموبیلرانی فقط چشم نیست که باید «تیزبین» باشد، بلکه گردن و کتف و کمر و دستها هم باید قوی و نرمش پذیر باشند. لاله با طنز خاص خود میگوید در این سالها حسابی «گردن کلفت» شده است!
    به گفته لاله، این ورزش هم مانند ورزش های دیگر بدنسازی خاص خود را دارد.
    نام لاله صدیق در کتاب «مشهورترین زنان زمانه» به ثبت رسیده و دومین کسی از ایران است که نامش در این کتاب به ثبت رسیده است. لاله، اما مهمترین واقعه زندگیاش را پیشنهادی میداند که از آمریکا، برای شرکت در یک مسابقه بین المللی دریافت کرده است.
    این مسابقات قرار بود در ماه مه برگزار گردد اما به خاطر کرونا به تاخیر افتاد. برای لاله این دعوت بسیار مهم است چرا که در سطح بین المللی مسابقه می دهد. لاله این دعوت را یک «عیدی» بزرگ میداند.
    لاله در این راه البته با «دست اندازی» هم مواجه میشود! از جمله این که امسال برای کار نکردهای شش ماه محرومیت کشید و از مسابقات پارسال «اوت» شد. می گوید که برای یک ورزشکار حرفه ای دور بودن در چند مسابقۀ بسیار لطمه میزند.

    هنوز مشکلات عمده ای وجود دارد

    با این همه، لاله می خواهد در این عرصه بماند و با ناملایمات بجنگد و پیش براند. می گوید: طی سالهای اخیر که در سمت رئیس کمیته آموزش فدراسیون اتومبیل رانی مشغول هستم افراد بسیار و همچنین بانوان زیادی را آموزش داده و استعدادهای خوبی را شناختم و این افراد در رشته های مختلف اتومبیل رانی مثل آفرود، اسلالوم و رالی مشغول هستند، اما متاسفانه هنوز برای اتومبیل رانی بانوان مشکلات متعددی وجود دارد و اغلب حضور آنها طولانی مدت نمی شود و معمولا به دلایل مختلف از این عرصه بعد از یکی دو سال کناره گیری می کنند، اما بسیار امیدوارم که بتوانم این بانوان را دلگرم نموده و وارد رده قهرمانی نمایم.
    همانطور که گفتم تفاوت فرهنگی چشمگیری میان روزهایی که تازه وارد این عرصه شده بودم و آنچه امروزه مشاهده می کنم وجود دارد و حتی بسیاری از آقایانی که آن روزها حتی چشم دیدن من را نداشتند حالا از دوستان خوبم هستند که بی دریغ من را کمک می کنند و فکر می کنم
    که اگر بتوان اعتماد به نفس بانوان را تقویت کرد آنها به خوبی می توانند بر مشکلات و سختیها غلبه کنند. به هر حال امیدوارم تمام بانوانی که کمی در اعتماد و باور به خود ضعیف هستند با خواندن این گزارش تشویق شده و سعی در تقویت روحیه خود داشته باشند.

    این خانم ها ترمز بریده اند

    این هفته | inhaftemag.com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=1429

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.