تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور :

اصفهان ظرفیت های بسیاری در زمینه مد و لباس دارد

  • کد خبر : 2881
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
اصفهان ظرفیت های بسیاری در زمینه مد و لباس دارد
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در حاشیه بازدید و دیدار با فعالان هنر اصفهان و انجمن برند مینا آرت عشق و آشتی و صلح و دوستی، با اشاره به اینکه استان اصفهان ظرفیت های بسیاری در زمینه مد و لباس دارد گفت:برای تحقق بخشیدن و بالفعل شدن این ظرفیت ها برنامه های خوبی برای اصفهان داریم.
  • سیده مرضیه شفاپور افزود: در اصفهان مردم هر دو ماه یکبار مد عوض می کردند و مد و فشن در اصفهان دارای پیشینه تاریخی محکمی است .
    وی با تاکید بر اینکه اصفهان پیشینه تاریخی محکمی در صنعت نساجی کشور داشته و باید یک موزه در این حوزه ایجاد کرد، افزود: اصفهان در زمینه نساجی توفیقات بسیاری داشته و باید افتخارات خود را به نمایش بگذارد و اصفهان دارای موزه ادوار پوشاک باشد و اطلاعاتی از دوران نخست که بشر لباس تهیه کرده را جمع آوری کرده و در قالب موزه ارایه دهد. اصفهان ظرفیت‌های متعددی در نساجی و پوشاک دارد که باید از این ظرفیت بهره لازم را برد.
    وی با اعلام اینکه طبق قانون مجلس شورای اسلامی موضوع مد و لباس را به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار کرده است، زیرا معتقدند که لباس فرهنگ یک ملت قلمداد می‌شود و نشان دهنده هویت ملی یک کشور است اظهار داشت: متاسفانه هویت در پوشاک به نحوی به سمت نابودی پیش می‌رود، اما ما به دنبال این هستیم که از این اتفاق جلوگیری کنیم.
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: با وجود اینکه کارگروه مد و لباس حدود ۱۳ سال است که تشکیل شده و از لحاظ ساختاری این کارگروه پیشینه خیلی قوی ندارد، اما فعالیت‌های بسیار خوبی در کارگروه مد و لباس کشور شکل گرفته و در این ۱۳ سال توانسته به اقشار جامعه بفهماند که در کنار لباس، فرهنگی به عنوان مد وجود دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد و این موضوع در حال پیگیری است .

    نسل جوان سلایق متفاوتی دارند

    شفاپور پیرامون اینکه جامعه به سمت تکنولوژی‌های جدید در حرکت است و نسل جوان سلایق متفاوتی دارند و لباس‌های نسل قبل برای آنها جذابیتی ندارد گفت: باید سنت را با مدرنیته مخلوط کنیم تا به یک طرح خوب و جوان پسند برسیم و آنها را به سوی فرهنگ پوشاک خود سوق دهیم.
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: کشور ما به لحاظ فرهنگی پوشاک، بسیارغنی است و جزء اولین کشورهایی هستیم که در صنعت پوشاک از جهات رنگ، مد و پوشش حرف های بسیاری برای گفتن داشته است.
    شفاپوربا بیان اینکه طبق قوانین تعریف شده کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به سمت ساماندهی طرح‌های الگو و طراحی پوشاک ایرانی اسلامی رفته است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای کارگروه مد و لباس این است که به لباس اقوام توجه کرده و به دنبال ایجاد موزه لباس اقوام در تهران هستیم که اگر مردم کشور یا سفیران کشورهای دیگر از موزه دیدن کردند به هویت لباس ایرانی پی ببرند و آیندگان لباس اقوام گذشته را حفظ کنند.
    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: حدود ۹ سال است که جشنواره بین المللی مد و لباس فجر را برگزار کردیم، اما در سه دوره اخیر به مفهوم لباس توجه ویژه داشته‌ایم و تفکر سازمان بخش را در استان‌ها پیگیری می‌کنیم.
    وی با تاکید بر اینکه بر حسب ظرفیت های موجود در اصفهان، امسال این شهر را برای برگزاری جشنواره بین المللی لباس مفهومی در نظر گرفته‌ایم تصریح کرد: اصفهان مهد نساجی کشوراست و باید لباسی در شان و شخصیت ایرانی و با توجه به رسالتی که فرهنگ و ارشاد، قانون گذاری و حاکمیت دارد تولید و به بازار ارایه داد.
    شفاپور ادامه داد: اگر اصفهان پذیرای نقش بین المللی دهمین جشنواره باشد، بی شک دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت و از مهمترین این دستاوردها اینکه اصفهان محبوبیت خود را افزایش خواهد داد و اصفهان مهد معاملات پوشاک خواهد شد.
    وی اضافه کرد: ایتالیا که مهد مد دنیا است خواهان سوزن دوزی‌های ایرانی است و تمام استان‌ها این قابلیت را دارند که سفارش کار گرفته و آماده و ارسال کنند و قطعاً زمانیکه اصفهان میزبان جشنواره باشد پایگاه دریافت تقاضا و صادرات خواهد بود و ارز آوری بسیاری دارد.

    باید به سوی مد پایدار برویم

    دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تصریح کرد: بهمن ماه امسال دهمین سال برگزاری جشنواره مد و لباس و سومین سال جشنواره مفهومی لباس است که امسال با وجود بیماری کرونا باید تمام جوانب را سنجید و بهترین راهکارها را برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفت زیرا کرونا جزیی از زندگی مردم شده است.
    وی افزود: باید به سوی مد پایدار برویم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و با شعار صلح و دوستی لباسی را تولید کنیم که نه به محیط زیست و نه به فرد آسیبی وارد نکند و خود را به عنوان پایگاه حفظ محیط زیست به دنیا معرفی کنیم.

    در این بازدید دکتر مینا رضایی، بنیانگذار برند مینا آرت نیز با اعلام اینکه پس از سالها تلاش، تحقیق و تجربه و شکست امسال اولین مرکز توریسم سلامت و زیبایی در اصفهان تاسیس شد و اولین پروژه عملی آن ایجاد برند «مینا آرت» در حوزه مد و لباس خواهد بود، گفت: من به عنوان یک بانوی ایرانی وظیفه خود دانستم که برای رشد کشورم و فرهنگ ایرانی خود قدمی بردارم و این پروژه هم با همین هدف آغاز شد.
    وی ادامه داد: صنعت مد و لباس به عنوان یکی از صنایع خلاق فرهنگی، می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار کشور و سه محور اصلی آن، یعنی اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و زیست‌محیطی داشته باشد.
    رضایی افزود: این صنعت از پولسازترین صنایع جهان به شمار می‌رود و به اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند. به علاوه به عنوان یک هنر می‌تواند نقش مهمی در حفظ اصالت‌های فرهنگی ایران داشته باشد.
    وی با اشاره به اینکه پوشیدن لباس یکی از نیازهای اساسی انسان است، ولی وقتی با طراحی و مد همراه شود، نیاز انسان به زیبایی را نیز پاسخ می‌گوید، اظهار داشت: همان‌گونه که شنیده‌ایم، خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، زیبایی لباس‌ به کمک طراحی محقق می‌شود و می‌تواند با فرهنگ و تمدن ما عمق و اصالت بگیرد.
    این طراح مد و فشن ادامه داد: در هنگام طراحی لباس، تنها زیبایی نیست که باید مورد توجه باشد، بلکه نیاز انسان به سلامت نیز باید در تار و پود لباس جان بگیرد. لباس‌هایی که می‌پوشیم می‌تواند بر سلامت ما و محیط پیرامون ما اثر بگذارد. علاوه بر تاثیری که نوع جنس و طراحی لباس می‌تواند بر سلامت داشته باشد، سلامت محیط زیست نیز از این صنعت تاثیر می‌پذیرد.
    وی گفت : متاسفانه صنعت مد و لباس، یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع محیط زیست است. آلودگی ناشی از کارخانجات و فرآیندهای رنگرزی، مواد مصنوعی و زباله‌های ناشی از دور انداختن لباس‌ها برخی از مشکلاتی است که رشد سریع مد بدون توجه به اصول توسعه پایدار پدید آورده است.

    اصفهان ظرفیت های بسیاری در زمینه مد و لباس دارد

    نداشتن بیمه و نبود ایمنی در محیط کار

    رضایی خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات این صنعت به ویژه در شرکت‌های فست فشن، می‌توان به حقوق کم، نداشتن بیمه و نبود ایمنی در محیط کار اشاره نمود. بنابراین در برنامه‌ریزی‌های آتی در این حوزه باید سیاست‌هایی را برای کاهش اثرات سلامتی، اجتماعی و زیست محیطی آن اتخاذ نمود تا بتوان از مزیت‌های غیر قابل انکار این صنعت نهایت بهره را ببریم.
    وی ادامه داد: من به عنوان یک بانوی اصفهانی می‌خواهم برند «mina art» هم‌نام یکی از هنرهای اصیل ایرانی را بر اساس برترین مدهای روز جهان پایه‌گذاری کنم و در مسیر صلح و سلامت، از زبان زیبای لباس و پوشش هر نوع ملل بهره بگیریم تا در جهت حفظ فرهنگ، کارآفرینی، اشتغال‌زایی، ارزآوری و رشد گردشگری قدم برداریم. در نهایت از طریق پیوند حوزه مد با سایر هنرهای ایران و کشورهای عضو اکو، نه تنها فرهنگ ایران را به جهان معرفی کنیم، بلکه از اشتراکات فرهنگی کشورهای عضو اکو به عنوان فرصتی برای تبادل فرهنگی و گسترش فرهنگ صلح و دوستی جهانی بهره ببریم.

    تجارت خارجی بر پایه تجارت خدمات

    در این بازدید دکتر طیبی، رییس بنیاد علمی سازمان اکو و مشاور رییس دانشگاه در امور بین الملل نیز با اشاره به اینکه امروزه تجارت خارجی بر پایه تجارت خدمات رفته است، گفت: کرونا به کشورهایی کمک کرد که در روابط مالی خودشان به این سمت رفتند و تجارت خدمات را رونق دادند.
    وی افزود: بخشی از این رشته تجارت خدمات است که می تواند ارزش افزوده ایجاد کند و بسیاری از کشورها برای دوران پساکرونا می توانند از این طریق خسارت ها را کاهش دهند.
    وی ادامه داد: ۷۵ درصد فعالیت های خدماتی کشورهای آمریکا و چین بر اساس شرایط ابری شکل می گیرد و از این طریق می توان بزرگترین حمایت را از صنعت مد و لباس کرد.
    رییس بنیاد علمی سازمان اکو تصریح کرد: نگاه منطقه ای به این موضوع دارای مزیت نسبی است، به این خاطر که ما نمی توانیم به کمک های دولت چشم داشته باشیم و این نگاه امکانپذیر نیست.
    طیبی گفت: دولت در همه جا نفوذ کرده و بنابراین ما ناگزیر از نگاه منطقه ای هستیم و امروز ایجاد برندینگ برای ما بسیار با اهمیت است و این همان کاری است که کشورهایی مثل ترکیه انجام داده اند.
    وی تاکید کرد: ما با بازار ۵۰۰ میلیونی در زمینه مد و لباس و پوشاک روبرو هستیم که بازار هدف ما است و می توانیم در این زمینه ورکشاپ ایجاد کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=2881

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.