تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

آینده اقتصاد ایران روشن است

  • کد خبر : 7180
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۴۲
آینده اقتصاد ایران روشن است
اگر اقتصاد اکثر کشورهای دنیا، این روزها نگران کاهش رشد اقتصادی، تلاطم بازارها، رکود در کسب و کارها، کاهش نرخ بیکاری و دیگر پیامدهای ناشی از شیوع ویروس دمکراتیک و جهانشمول کروناست، اقتصاد ایران در سال 99 به اندازهای بحران دیده و در یک مسیر پر از دست انداز و سنگلاخ حرکت کرده که شیوع کرونا تنها یکی از این دست اندازها و تهدیدهای وارداتی برای اقتصاد ما به شمار می آید.
  • اساسا اقتصاد ایران در طول ۴دهه گذشته همواره در دست‌اندازها و تهدیدهای بیرونی و خطاهای درونی زندگی کرده و هرچه اکنون از آن مشاهده می‌کنیم، میراث خودمان است و از منظر دولتمردان و سیاستمداران وطنی این اقتصاد در برابر فشارها و تصمیم‌ها آبدیده شده است و دوام آوردن اقتصاد در سالی با بحران سیل فراگیر و کم سابقه شروع، در میانه راه با فشار فزاینده تحریم‌ها مواجه شود و سطح تنش بین‌المللی و منطقه‌ای پیرامون چنین اقتصادی به اوج برسد و باز هم روی پای خود بماند، قطعا می‌توان آن را معجزه اقتصادی دانست؛ به‌ویژه اقتصادی که این روزها هم تحریم است و هم در صف مقابله با ویروس کرونا. اقتصادی که کمترین نفت را در طول تاریخ می‌فروشد، اما به‌دلیل جنگ زرگری روس‌ها و سعودی‌ها، همین نفت ما را به قیمت نمی‌خرند و اگر هم بخرند، پولش را به موقع نمی‌دهند.اقتصاد ایران در دنیای دیگری زیست می‌کند، در لیست سیاه مالی دنیا قرار گرفته و در بیم انزوای هرچه بیشتر. راستی راز این کیمیاگری چیست و آیا آینده برای اقتصاد ایران روشن است.

    شاخص‌های کلان می‌گوید: آینده خوبی در انتظاراقتصاد ایران نخواهد بود، مسئولان اما اطمینان می‌دهند که از این بحران‌ها عبور خواهیم کرد؛ نسخه‌های نجات فراوان داده می‌شود و شعارهای دلخوش‌کننده کم نیست؛ اما دست‌کم این واقعیت را باید پذیرفت که حسن روحانی در سال آینده مسیری سخت‌تر از تاریخ ۴۰ساله برای نگه داشتن اقتصاد ایران در پیش دارد. شاید منتقدان سیاسی و اقتصادی این را نپذیرند و شاید مدافعان سیاسی و اقتصادی دولت، بخواهند از این وضعیت برای دولت تدبیر و امید اعتبار و مقبولیتی دست و پا کنند، اما حقیقت و واقعیت آنچه اقتصاد ایران تجربه می‌کند، در آینده نمایان خواهد شد. بنابراین باور کنیم که آینده روشن است.

    تحولات آینده اقتصادی ایران نشان خواهد داد که آیا الگوی اقتصادی جدید و کشف نشده‌ای برای نجات اقتصاد وجود دارد و قرار است دوباره کلنگی بر دیوار ضعیف اقتصاد فرود آید تا اینکه به دوره طولانی از خطاهای تصمیم‌گیری در اقتصاد پایان داده می‌شود؟ سال آینده را می‌توان نقطه عطف در تاریخ اقتصاد ایران دانست که آیا می‌تواند از حصارهای ایجاد شده در مرزهای تجاری و بازارهای محدود‌شونده صادراتی خارج شود یا نه؟ سال آینده نشان خواهد داد که آیا میوه درخت سیاست‌های ارزی و پولی کشور، ثبات در بازار ارز و کاهش تورم در بازار پول خواهد بود و آرامش در بازارها یا اینکه قرار است نوسان‌های شدید اقتصادی رخ دهد؟

    اقتصادایران در سال ۹۹ کم مصیبت ندید و همه سوگوار چنین اقتصاد ضعیف و نحیفی هستیم که در برابر موج سنگین تحریم‌ها، تهدیدها و ویروس‌ها همچنان ایستاده است؛ ریشه این ایستادگی را تنها می‌توان در اکسیر اعتماد مردم به آینده دید و کاهش سطح اعتماد مردم به‌عنوان سرمایه اصلی کشور تنها ریشه درخت اقتصاد ایران را می‌خشکاند.اقتصاد ایران سال آینده می‌تواند مسیر روشن‌تر، هموارتر، کم‌هزینه‌تر و خلاقانه‌تر و نه رانتی‌تر را تجربه کند و از این منظر شاید بتوان دهه آینده را دهه نجات اقتصاد ایران از تهدیدها و تحریم‌ها و خطاها دانست. راز این نجات پذیرش شکست دخالت دولت و حاکمیت در اقتصاد است و دادن اختیار اقتصاد به‌دست مردم؛ اختیار دادن به مردم را نباید بر بستر توزیع رانت و امتیاز دانست، بلکه مراد باز کردن قفل‌ها و زنجیره‌هایی است که اقتصاد ایران را در حصر قرار داده است؛ بازخوانی سیاست‌های مقاوم‌کننده پایه‌های اقتصادی ایران نه به کارگروه نیاز دارد نه همایش و نه سخنگویان و مدعیان دارای انگیزه کاسب‌کاری اقتصادی بلکه اقتصاد مقاومتی را می‌تواند در گشودن مسیرها، هموار کردن ناهمواری‌ها، رفع محدودیت‌ها و دفع تهدیدها و به خدمت درآوردن سیاست داخلی و خارجی به نفع اقتصاد جست‌وجو کرد. آینده اقتصادایران روشن است چراکه اجازه تکرار خطاها و هزینه‌تراشی تصمیم‌گیری‌ها را نمی‌دهد. این اقتصاد شایسته بهترین شاخص‌هاست؛ نرخ بیکاری و تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی دورقمی، حق مسلم همه شهروندان ایران است. ویروس‌ها را ازاقتصاد ایران دور کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=7180

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.