تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن

  • کد خبر : 4128
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن
متاسفانه در حال حاضر قریب به یکسال است که مردم در سرتاسر جهان در حال مبارزه با بیماری همه گیر کرونا هستند. در شرایط جدید زندگی، مردم در سر تاسر جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط جدید زندگی و رویارویی با مشکلات وابسته به آن هستند.
  • آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن

    آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن | متاسفانه در حال حاضر قریب به یکسال است که مردم در سرتاسر جهان در حال مبارزه با بیماری همه گیر کرونا هستند. در شرایط جدید زندگی، مردم در سر تاسر جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط جدید زندگی و رویارویی با مشکلات وابسته به آن هستند. به طور کلی بیماری کرونا سرتاسر جهان را دستخوش تغییرات اساسی و عظیمی کرده است که قطعاً بعد از نابودی این ویروس منحوس تبعات آن باقی خواهد ماند.

    در این دوران همه گیری ویروس و شرایط پاندمیک آن، بسیاری از جنبه های زندگی از حالت عادی خارج شده و مشکلاتی بسیاری را برای خانواده ها به وجود آورده است. یکی از این مشکلات، آموزش آنلاین کودکان و دانش آموزان است که این روزها بسیاری از خانواده ها در سرتاسر جهان با این مشکل مواجه هستند.

    در حال حاضر شیوع ویروس کرونا و شرایط پاندمیک این ویروس منحوس به تنهایی باعث رعب و وحشت در ذهن ها شده و جنبه‌های زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار داده است. در شرایطی که حضور دسته جمعی و گروهی در مکان های مختلف باعث انتشار و سرایت این بیماری به دیگران می‌شود و در واقع ریسک بزرگی برای سلامت افراد به حساب می آید، آموزش آنلاین در واقع راه حل ایمنی برای تضمین سلامت بدنی و صحت دانش آموزان است.

    آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن

    در واقع تنها راهی که خانواده ها راضی به استفاده از آن به منظور تحصیل فرزندان شان شده اند، آموزش آنلاین و حضور فرزندانشان در خانه است که به صورت کاملاً مطمئن و امن بتوانند به آموزش ادامه داده و از تحصیل باز نمانند. اگرچه آموزش آنلاین، مشکلات و تبعات خاص خود را نیز دارد اما باز هم بایستی گزینه ی بد را از بین بد و بدتر انتخاب کرد. چراکه حضور فیزیکی کودکان در مدرسه نیز در حال حاضر باعث بروز مشکلات زیادی برای خانواده ها می شود.

    اگر چه آموزش آنلاین مزایای زیادی در شرایط فعلی دارد اما معایب بزرگی نیز دارد که متاسفانه بسیاری از خانواده ها با آن روبرو هستند. اما فعلاً با وجود تمامی معایب نحوه ی آموزش آنلاین باز هم بهترین راه حل برای آموزش و تحصیل فرزندان در شرایط فعلی است.

    تغییرات اساسی در محیط آموزشی کدامند؟

    از آنجایی که سیستم آموزشی ما در سال جاری مجبور به استفاده از شیوه آموزش آنلاین شده است، لذا نیاز به پذیرش و گسترش فناوری های جدید دارد و کاملاً بدیهی است که در این زمینه به والدین و دانش آموزان در خصوص این فناوری ها اطلاعات اساسی داده شود و ویژگی های این نوع آموزش ارائه شود. در این میان چیزی که واضح و مبرهن است این است که تنها راه آموزش ایمن در این شرایط آموزش آنلاین است.

    عواقب قرنطینه خانگی و آموزش آنلاین کدامند؟

    در شرایط بیماری و قرنطینه خانگی و همچنین عدم ارتباط خانواده ها با یکدیگر و نبود رفت و آمد و گشت و گذارهای تفریحی، آموزش مجازی باعث ایجاد حس افسردگی و یکنواختی بین کودکان و نوجوانان شده است. در این دوران می توان برای ایجاد انگیزه و حس نشاط و شادمانی و افزایش آن برای دانش آموزان با برنامه ریزی خاص و اصولی به پیش رفت تا نهایتا هیچ‌گونه اختلالی در رشد و نمو ذهنی کودکان به وجود نیاید.

    با وجود بیماری همه گیر کرونا و همچنین عدم حضور دانش آموزان در مدرسه و همچنین پررنگ شدن آموزش مجازی در زمینه تحصیل، قطعاً بایستی برنامه ریزی اصولی و دقیق انجام شود تا در سایه آن روحیه دانش آموزان حفظ شده و مطابق با آن به تحصیل علم و دانش بپردازند. در واقع والدین باید یاد بگیرند که شیوه ی جدید تحصیلی را مدیریت کرده و بهترین شرایط محیطی را برای دانش‌آموزان در محیط منزل به وجود آورند تا آنها بتوانند بدون هیچ گونه خللی به تحصیل و کسب علم و دانش ادامه دهند.

    عواقب بروز اختلال در مرحله ی رشد کودکان به خاطر بیماری کرونا کدامند؟

    بر اساس دید روانشناسی به مقوله بیماری کرونا و آموزش انلاین و همچنین بروز اختلال در پروسه ی رشد کودکان، در واقع هر نوع مسئله ای که باعث ایجاد اختلال در پروسه رشد کودکان و نوجوانان شود اثرات سوء خود را در سال‌های بعد زندگی نشان خواهد داد. در واقع در روانشناسی در اصل بازگشت این گونه عنوان می شود که اگر هر مرحله از رشد کودکان به نوعی حذف شده و یا از بین برود، در بزرگسالی باز گشته و خود را به گونه های مختلف نشان می دهد. چرا که این اتفاق به سبب خلا مرحله های اساسی رشد در کودک صورت می گیرد.

    از بین رفتن هر یک از مراحل رشد کودک به واسطه ی هر اتفاقی باعث می شود که تبعات و اثرات آن در سال‌های بزرگسالی دیده شود، مثلا اگر فردی مقاطع تحصیلی خود را به صورت جهشی پشت سر بگذارد، اگر به صورت اصولی و درست این کار را انجام ندهد قطعاً در سال‌های آتی زندگی دچار مشکلاتی خواهد شد که بایستی آنها را رفع و رجوع کند.

    آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن

    مثلاً با آمدن فرزند کوچکتر، فرزند بزرگتر را مجبور به بزرگ شدن می کنند و وی را به طور ناخواسته از حالت بازی و کودکی به حالت بزرگسالی و نوجوان می کشانند که این خود نیز به منزله ی قطع مرحله رشد کودکان بوده و مطمئنا در سال های آتی تبعات خود را نشان خواهد داد. در واقع با توجه به سخنان روانشناسان و افراد متخصص در این زمینه در حال حاضر با مشکل قطع مرحله رشد کودکان و نوجوان روبرو هستیم این که ممکن است در این شرایط بسیاری از مراحل رشد فرزندان مان دچار کاستی شود.

    اکنون بایستی بسیاری از دانش آموزان در مدرسه در تعامل با هم سن و سالان و ارتباط با آنها در زمینه های مختلف رشد کنند اما قرنطینه باعث شده است که تمامی مراحل رشد به نوعی دچار خلل و آسیب شود. البته اگر این کاستی از سوی والدین جبران نشود قطعاً اثرات نامناسبی در دراز مدت خواهد داشت.

    آیا توقف رشد کودکی می‌تواند عامل بروز بیماری‌های روحی و روانی در بزرگسالی باشد؟

    به گفته ی متخصصین روانشناسی هر کدام از مراحل رشد در کودکی از بین رفته و یا حذف شود، در بزرگسالی به صورت کاملاً مشخصی بازگشت می کند. برای مثال شاهد بسیاری از افراد سی یا چهل ساله هستیم که دچار مشکلات روحی و روانی حاد شده و در گوشه ای می نشینند و می نویسند. آنها حتی به طور کاملاً مشخصی هجاهای کلمات را بیان کرده و صداهای حروف را می کشند. انجام تمامی این کارها به این دلیل است که ذهن آنها به دنبال دوران رشد و آرزوهای خودشان است که البته مربوط به دوره رشد کودکان بوده و به دلیل حذف مراحل رشد در کودکان و نوجوانان اتفاق افتاده است.

    آموزش آنلاین فرزندان در دوران کرونا و مشکلات آن

    البته وجود چنین مشکلاتی وظیفه والدین را بسیار سنگین تر کرده است. چرا که آنها علاوه بر تامین هزینه های گزاف زندگی در شرایط همه‌گیری کرونا و همچنین اقتصاد نابسامان و رکود اقتصادی مجبور هستند که روحیه فرزندان خود را حفظ کرده و آن ها را در شرایط بسیار خوبی نگهداری کنند. البته این کار خود نیز تبعات بسیاری دارد که بسیاری از خانواده ها را در حال حاضر درگیر کرده است.

    نقش والدین در ایجاد انگیزه و روحیه فرزندان چگونه است؟

    خوشبختانه از آن جایی که خانواده تنها محیطی است که این روزها کودکان با آن سر و کار دارند و احساس الفت و نزدیکی صمیمانه‌ای با افراد آن احساس می کنند لذا به راحتی می توان از طریق ایجاد برنامه های شاد و سرگرم کننده برای کودکان زمان های خوب و خوشی آفرید. این روزهاست که با وجود بیماری کرونا و در خانه ماندن، بازی های محلی قدیمی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی خانواده ها باشد. قایم موشک بازی بچگی و یا حل کردن جدول، یک قل دو قل، مارو پله می تواند ساعت ها اوقات فراغت کودکانتان را به شیوه صحیح و سالم پرکند همانگونه که ما در دوران کودکی ساعتهای زیادی را با این بازی ها گذراندیم.

    البته هستند در این بین خانواده هایی که این گونه بازی ها را دوست ندارند و قطعاً ترجیح می‌دهند که وقت شان را به شیوه دیگری سپری کنند که برای این گونه خانواده ها تماشای فیلم های کمدی، خانوادگی ، درام و … به صورت خانوادگی پیشنهاد می‌شود. در این شبهای بلند پاییزی بهترین کار این است که خوراکی های زمستانی تهیه شده و حین تماشای فیلم به صورت دورهمی میل شود که این خود نیز برای ایجاد روحیه ی اهل خانواده بسیار موثر است.

    مشکلات آموزش آنلاین فرزندان کدامند؟

    مشکلات آموزش آنلاین بسیارند، از سرعت کم اینترنت ایران، همچنین وجود اختلال در برنامه های شاد و تدریس های آنلاینی که گاها با صداهای قطع و وصل مدرسان همراه است که بگذریم، مشکلات اینترنت گردی و پرسه زدن در فضاهای مجازی ناسالم برای کودکان به معضلی بزرگ تبدیل شده که گاهاً از بررسی و از کنترل والدین خارج شده است. چرا که والدین یا شاغل هستند و یا در خانه مشغول سرگرم کارهای روزانه هستند که فرصت سرکشی مداوم به فرزندان را نداشته و کودکان می توانند ضمن آموزش آنلاین به فضاهای مجازی غیر معمول سر بزنند. یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه آموزش آنلاین وجود دارد این است که معمولاً فرزندان از بودن در فضای مجازی و همچنین داشتن اینترنت استفاده کرده و در زنگ های تفریح و یا گاها مابین آموزش سری به بازی های آنلاین زده و مشغول بازی می شوند به طوری که ساعات آموزش و تحصیل از یادشان میرود و زمانی به خود می آیند که دیگر کار از کار گذشته و زمان به اتمام رسیده است.

    چگونه می توان مشکلات وبگردی و بازیهای آنلاین کودکان را کاهش داد؟

    خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت نرم افزارهای جدید در تمامی زمینه ها مطابق با نیاز بشر، نرم افزارهای خاصی وجود دارد که امکان دسترسی کودکان به صورت شبانه روزی به بازی های آنلاین و سایت های انتخابی را محدود کرده و اجازه نمی دهد که کودکان به طور مداوم از اینترنت و سایت های بازی های آنلاین استفاده کنند. به لطف تکنولوژی این روزها استفاده از این نرم افزار ها برای والدین بسیار پیشنهاد می شود چرا که هم کنترل کننده خوبی برای کودکان به شمار می رود و هم باعث می شود که فرزندان نتوانند به محیط های ناسالم و نامناسب های مجازی مراجعه کنند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://inhaftemag.com/?p=4128

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.